Tuesday, September 6, 2011

PROGRAM MIGRASI METER AIR PUKAL SYABAS KE METER INDIVIDU UNTUK KEBAIKAN SEMUA PIHAK

PROGRAM MIGRASI METER AIR PUKAL SYABAS KE METER INDIVIDU UNTUK KEBAIKAN SEMUA PIHAK
PROGRAM MIGRASI METER AIR PUKAL SYABAS KE METER INDIVIDU
UNTUK KEBAIKAN SEMUA PIHAK

Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin menjelaskan lebih lanjut berhubung dengan isu migrasi atau proses penukaran meter air pukal kepada meter individu di kebanyakan kediaman bertingkat sebagai maklumbalas kepada berita-berita tentang migrasi yang disiarkan oleh akhbar-akhbar tempatan bagi mengelak sebarang kekeliruan.

Untuk makluman, program migrasi meter pukal ke meter individu merupakan inisiatif SYABAS bagi membantu golongan pengguna di kediaman bertingkat yang berhadapan dengan pelbagai masalah bekalan air kerana penggunaan meter pukal terutama kecuaian pemegang akaun meter pukal yang mengakibatkan bil air tertunggak dan mengakibatkan pemotongan. Selepas cadangan diluluskan oleh Kerajaan Negeri dan Pusat pada 2006, pihak SYABAS turut membantu pihak Jabatan Kawalselia Air Selangor (”JKAS”), untuk menyediakan garis panduan migrasi meter pukal ke meter individu sehinggalah ia berjaya dilancarkan pada 28 Mei 2007.

Migrasi pengebilan dari akaun meter pukal ke meter individu ini adalah satu mekanisme yang dilaksanakan oleh SYABAS selepas mengambilkira rungutan serta masalah yang dihadapi sejak sekian lama oleh para pengguna yang menggunapakai sistem pengebilan secara pukal. Antara masalah utama yang sering disuarakan oleh pengguna ialah rasa tidak puashati kerana terpaksa menanggung risiko seperti bekalan air dipotong kerana pihak pengurusan pangsapuri/kondominium/bangunan tersebut gagal menjelaskan bayaran bil air kepada SYABAS walaupun pengguna terbabit telah membuat pembayaran bil air mereka masing-masing.

Semenjak migrasi diperkenalkan pada 2006, pihak SYABAS telah mempromosikan program ini ke hampir ke seluruh pemegang akaun meter pukal, yang setakat ini terdapat 2387 akaun kesemuanya. Namun demikian, dalam tempoh dua (2) tahun selepas ianya dilancarkan daripada jumlah itu hanya 659 permohonan sahaja diterima SYABAS dan daripada jumlah pemohonan tersebut, sebanyak 159 pemohonan telah diluluskan.

Fakta ini menunjukkan bahawa hanya 28% sahaja yang membuat pemohonan dan selebihnya seolah-olah tidak berminat untuk berhijrah walaupun SYABAS telah berkali-kali membuat penjelasan bahawa program migrasi daripada meter pukal ke meter individu adalah lebih banyak memberikan kebaikan kepada pengguna.

Dalam usaha SYABAS memperkenalkan migrasi dan bersungguh-sungguh memastikan lebih ramai berhijrah ke meter individu ini dapat dilaksanakan, kenyataan yang menyebut bahawa SYABAS lewat membuat program ini dan lewat memberi kelulusan adalah tidak adil dan tidak tepat.

Seperti yang kita sedia maklum, setiap program yang dilaksanakan memerlukan syarat dan prosidur bagi memastikan sesuatu proses tersebut dapat dilaksanakan dengan sempurna dan berkesan. Dalam hal ini proses migrasi juga mempunyai syarat dan prosidur tertentu mengikut garispanduan seperti yang telah dipersetujui oleh pihak JKAS dan Kerajaan Negeri Selangor yang dikuatkuasakan pada Mei 2007 lalu.

Justeru, mana-mana pemohonan yang tidak mengikut syarat yang ditetapkan sudah pasti mengambil sedikit masa untuk mendapatkan kelulusan SYABAS.

Antara syarat-syarat migrasi yang perlu dipatuhi adalah :

1. Permohonan perlulah dibuat oleh penghuni dengan persetujuan daripada pemegang akaun meter pukal sedia ada iaitu pihak pengurusan bangunan. Persetujuan daripada pihak pengurusan bangunan adalah diperlukan kerana tanggungjawab untuk menyelenggara sistem paip dalaman seperti sistem pam di bangunan dan penyelenggaraan kawasan umum seperti kolam renang dan sebagainya adalah di bawah pihak pengurusan bangunan. Banyak kes yang berlaku kegagalan migrasi adalah kerana keengganan pihak pengurusan bangunan memberikan kerjasama dan tidak bersetuju migrasi dilaksanakan kerana adanya migrasi, pemegang akaun meter pukal tidak boleh menggunakannya untuk tindakan sekiranya penduduk tidak membuat pembayaran caj penyenggaraan. Dalam hal ini juga SYABAS tiada kuasa undang-undang untuk memaksa atau mewajibkan pemegang akaun meter pukal untuk migrasi.

2. Permohonan bagi pembukaan akaun bekalan meter individu mestilah diterima daripada semua pemilik-pemilik unit individu bagi sesuatu premis beserta dengan deposit-deposit. Namun demikian, SYABAS telah mengadakan perbincangan dengan banyak pihak pengurusan bangunan dan beberapa kelonggaran telah diberikan berdasarkan kepada kes-kes tertentu misalnya; Pemilik berada di luar Negara dan premis dibiarkan kosong; pemilik telah meninggal dunia dan penukaran hak milik masih dalam proses; premis masih dalam proses lelongan; premis-premis yang masih belum dijual dan yang terakhir, premis adalah kosong atau apa-apa keadaan yang boleh diterima oleh pihak SYABAS. Dalam kes ini juga pihak pengurusan bangunan perlu memberikan kerjasama dan persetujuan kerana pihak SYABAS tidak boleh membuat dua sistem perpaipan bagi mengasingkan antara pemegang meter individu dan pemegang akaun meter pukal kerana ianya melibatkan kos yang perlu ditanggung oleh penghuni.
Menyentuh mengenai syarat yang memerlukan persetujuan seratus peratus (100 %) oleh penghuni yang dikenakan, ia adalah bertujuan untuk memudahkan proses pembacaan meter dan penghantaran bil dilaksanakan kepada semua pengguna. Dengan permohonan seratus peratus (100 %), penggunaan air yang dibilkan menggunakan meter pukal juga dapat dikurangkan dan ini akan mengurangkan kesukaran bagi pemegang akaun meter pukal untuk menyelesaikan bil yang dikeluarkan oleh SYABAS.

3. Pihak pengurusan bangunan perlu memastikan bahawa sistem paip dalam apartment dan kedudukan meter adalah dalam keadaan yang membolehkan meter individu dipasang. Sekiranya sebarang modifikasi perlu dilakukan maka pihak pemohon perlu menanggung kos tersebut. Oleh itu kerjasama daripada pihak pengurusan bangunan amat diperlukan bagi tujuan ini kerana ianya melibatkan kos yang perlu ditanggung oleh penghuni.

4. Perlu diingatkan bahawa adalah menjadi tanggungjawab semua syarikat pengurusan/pemilik bangunan untuk menjelaskan segala tunggakan sebelum sebarang proses migrasi dapat dilaksanakan oleh SYABAS. Mereka perlu memastikan hutang-hutang tersebut diselesaikan dan bukannya meletakkan bebanan hutang kepada para pengguna yang lain. Pihak SYABAS merasakan ianya perlu dilaksanakan kerana apabila migrasi dilaksanakan kemungkinan pihak pengurusan bangunan untuk menjelaskan tunggakan amat tipis.

SYABAS menyedari bahawa dalam proses migrasi ini terdapat banyak kekangan yang perlu ditempuhi sebelum sesuatu permohonan itu boleh diluluskan. Antaranya ialah keengganan pihak pemegang akaun meter pukal atau pihak pengurusan bangunan (MC) memberikan kerjasama dan kelulusan kepada penduduk untuk migrasi. Antaranya disebabkan mereka menggunakan bekalan air sebagai cagaran bagi memaksa penduduk membayar caj perkhidmatan yang lain. SYABAS juga amat memandang berat tentang isu migrasi ini kerana mengikut rekod, banyak pihak pengurusan bangunan yang gagal membuat pembayaran kepada SYABAS dan mengakibatkan bekalan meter pukal dipotong dan akhirnya semua penduduk termasuk yang membuat pembayaran juga terputus bekalan.

Untuk makluman, masalah yang dihadapi oleh penghuni apartment atau kondominium dengan pihak pengurusan bangunan berkaitan dengan isu air dan masalah meter pukal telah lama berlarutan. Kegagalan pihak Pengurusan bangunan menjelaskan bil air kepada SYABAS telah mengakibatkan keseluruhan penghuni apartment tidak menerima bekalan air apabila bekalan air meter pukal dipotong. Ini menyebabkan ketidakadilan berlaku kepada penghuni yang tidak pernah gagal membayar bil air mereka kepada pihak pengurusan bangunan.

Justeru, SYABAS juga berharap agar pihak Kerajaan menyemak semula Akta Perumahan Dan Kerajaan Tempatan agar menjadikan migrasi ini wajib ke atas semua kediaman bertingkat untuk memberikan keadilan kepada penduduk. Dalam hal ini SYABAS tiada hak dan kuasa untuk memaksa pihak MC untuk berpindah daripada meter pukal ke meter individu walaupun ianya adalah untuk kebaikan para pengguna. Dalam konteks ini, selain daripada peranan pihak Kerajaan, para penghuni rumah bertingkat yang mahu memohon migrasi ke meter individu perlulah mendapatkan persepakatan dengan pihak pengurusan bangunan agar memudahkan proses migrasi dilaksanakan.

SYABAS yakin migrasi yang dilaksanakan lanjutan dari penyelarasan kadar baru tarif air yang telah diluluskan oleh Jemaah Menteri dan berkuatkuasa sejak 1 November 2006 lalu, memberi kebaikan kepada semua pengguna air yang tinggal di kediaman jenis kondominium, pangsapuri dan rumah pangsa berbanding dengan pengebilan secara meter pukal kerana bil individu memberi lebih kesaksamaan kepada semua pengguna terlibat dari semua aspek sama ada tarif mahupun keadilan.

No comments:

Post a Comment