Friday, November 10, 2017

Extend Rumah : Pantang Larang Rumah Strata

Admin ada pergi melawat salah satu apartment medium cost di Petaling Jaya untuk case study, rumah tu dah 2 hari tidak ada elektrik. Kenapa? Sebab kotak fius terbakar. Apabila di siasat, ada rumah di blok tersebut buat renovation yang haram, tidak diluluskan sehingga berlakunya short circuit. Rumah strata ini terikat dengan akta pengurusan strata ye, tak boleh renovation sesuka hati. Nanti jadi seperti case study admin tadi. Kesian pada jiran. Jadi hari ini admin nak berkongsi pantang larang bila korang memiliki rumah jenis strata ini.
Townhouse @ Mutiara Tropicana
The Park@ Bukit Serdang
Kenapa mesti ada pantang larang bila kita mendiami rumah strata ni? Sebab adanya pengurusan strata yang merangkumi pengurusan dan penyenggaraan skim strata dan harta bersama. Bahasa yang lebih mudah ialah adanya

1.Akta Pengurusan Strata 2013 (AKTA 757)

2.Peraturan-peraturan Pengurusan Strata(Penyeggaraan dan Pengurusan) 2015

3.Peraturan-pertauran Pengurusan Strata (Tribunal Pengurusan Strata) 2015.

Meskipun kita memliki rumah tersebut, tetapi kita masih terikat dengan akta-akta di atas. Malah, penguatkuasaan dan kawal selia berada di bawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Tempatan dan Pihak Berkuasa Negeri! Makanya, harta anda masih di perhatikan.

Antara Pantang Larangnya bila duduk di rumah jenis strata.

Buat extension.

Realitinya ada di antara pemilik petak membuat extension untuk membesarkan rumah mereka. Oleh kerana unit mereka di bawah (Ground floor). Maka dengan mudahnya mereka membuat kerja pembesaran. Pengubah suai di dalam rumah tidak ada masalah. Tetapi apabila ada yang membuat pengubahsuaian di luar rumah. Pasti struktur bangunan tersebut terganggu secara langsung.
             

Kesan membuat extension di rumah jenis strata amat besar impaknya. Apa yang dilihat di bawah ini, merupakan hasil dari kerja pengubahsuaian rumah, penambahan plug dan suis elektrik terhadap bahagian yang ditambah itu. Overload! Kegunaan elektrik telah melebihi limitasinya, menyebabkan meter elektrik terbakar. Satu bangunan telah mengalami masalah putus bekalan elektrik selama 2 hari. Anda perlu alert bahawa setiap unit rumah strata telah dikira penggunaan voltannya.

Buat extension ke atas.

Jangan sesekali buat extension jika unit rumah anda berada di tingkat 2 dan ke atas. Mungkin anda teringin memiliki verandahyang cantik. Sedangkan struktur binaaan itu tidak kukuh untuk jangka masa yang panjang.  Anda kena faham setiap binaan memerlukan column dan beamyang kukuh! Dua benda ini lah yang penting untuk memegang struktur bangunan.
Kesannya,sambungan bangunan akan retak kemudian runtuh! Secara asasnya, foundation untuk penambahan tingkat atas tidak kuat untuk menampung struktur baru tersebut.

Tak bayar maintenance fee.

Maintenance fee memang perlu di bayar. Duit ini lah yang di gunakan untuk kerja-kerja penyengaraan dan pengurusan bangunan rumah anda. Tanpa duit ini, bagaimana kerosakan ingin dibaiki?
Kesannya, bangunan tidak boleh di selengara dengan baik. Banyak kes yang boleh kita lihat. Lebih teruk lagi, jika harta boleh alih anda di sita untuk membayar tuggakan maintenance fee. Ini antara yang telah terjadi http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/09/05/knock-knock-we-are-coming-for-you/
Kesimpulannya, bila kita pilih untuk menginap di kediaman jenis strata. Maka kita perlu ada tanggungjawab bersama. Sebenarnya, setiap apa yang ingin dilakukan perlu mendapat persetujuan bersama. Supaya tak ada masalah yang akan melibatkan keseluruhan penghuni bangunan strata.
sumber : http://www.kakiproperty.my/

No comments:

Post a Comment